donderdag 26 januari 2012

Rk Heliski

Hye!

Na 3 dagen werken, wordt het wel eens tijd om jullie op de hoogte te brengen over wat ik hier eigenlijk juist doe op mijn stageplaats..
Zoals de meesten onder jullie al wel ondervonden zullen hebben, loop ik stage bij Rk Heliski te Panorama Mountain Village, Calgary, Canada.. En ik moet het reeds toegeven, het is een stageplaats uit de 1000!



Soms kan ik nog steeds niet geloven dat ik hier werkelijk ben :-)
Het lijkt zo onwezenlijk aan de andere kant van de wereld te zitten na een simpel e-mailtje..
Want zo begon het allemaal voor mij..
Een e-mailtje naar Rk Heliski om te zeggen wie ik was, wat ik studeerde en dat ik eigenlijk op zoek was naar een stageplaats.. En slechts 2 weken later kreeg ik het bevestigende antwoord dat ik kon komen..


Mijn stagebegeleidster, Laura Hall, is een vrouw die je enkel maar in je hart kan sluiten..
Zij heeft het beste voor met iedereen en is zo ontzettend dankbaar..
Zo bedankt ze mij elke avond voor mijn bewezen diensten, want ze vindt het geweldig dat ik elke keer weer een shift van 8 uur werk zonder enige pauze te nemen..
Maar voor mij is het hier echt absoluut geen werk..
Constant bezig zijn over skiën en sneeuw is écht een droom voor iemand zoals mij!

Eerst en vooral een kort woordje over het bedrijf Rk Heliski..
Rk Heliski is dit jaar reeds 42 jaar actief in de sector van het heliskiën en wordt momenteel gerund door 3 eigenaars, sinds de originele eigenaar in 2002 overleed aan een hartaanval..
Oorspronkelijk opereerde Rk Heliski met vliegtuigen, maar na een aantal jaar zijn ze overgestapt naar het gebruiken van helikopters..

Momenteel opereren we met 2 helikopters, namelijk de Bell 212 en de Astar.. De Bell 212 was oorspronkelijk een vervoersmiddel uit het leger en is dan ook de grootste heli die we ter beschikking hebben.. De Astar is een kleiner model van heli die vaak geboekt wordt als een privé arrangement.. Dit houdt in dat je de heli een hele dag ter beschikking hebt van je eigen groep van 5 personen en je een privé gids hebt.. Zoals gedacht, is dit enkel weggelegd voor de rich people :-)
The Astar Heli
Administratieve werknemers bij Rk Heliski voeren eigenlijk allemaal ongeveer dezelfde taken uit.. De taken zijn wel ontzettend afhankelijk van de shift waarin men werkt.. Zo zorgt de ochtendshift er vooral voor dat zenuwachtige skiërs op een aangename manier onthaald worden en dat al het nodige papierwerk in orde gebracht wordt.. Ook overhandigen zij de uiteindelijke skierslijst aan de gids.. Deze bevat meestal gewoon wie welk arrangement heeft, de gewichten van iedereen en/of ze enige vorm van allergieën hebben..

De middagshift schrijft de nodige certificaten uit.. Iedereen die de eerste dag/eerste keer mee gaat heliskiën met Rk krijgt op het einde van de dag een certificaat.. Meestal is dit één van mijn taakjes, omdat ik nu éénmaal een mooi handschrift heb :-) De geschreven certificaten worden voor de gidsen klaargelegd bij de open haard en het schaalmodel van de Rocky Mountains..
Schaalmodel van de Rocky Mountains
De avondshift belt elke skiër die op de lijst staat voor de volgende dag op om er zeker van te zijn dat deze het niet vergeten is.. Ook vullen zij de lijst in van wie ontbijt/lunch neemt.. Elke klant krijgt namelijk een ontbijt aangeboden op de kosten van Rk Heliski wanneer zij een dagje heliskiën boeken.. Meestal proberen ze ook elke klant uit te nodigen aan de balie om alle formulieren reeds in te vullen.. Zo verloopt de ochtend minder hectisch, wat echt wel handig kan zijn voor super zenuwachtige skiërs..

Ik steek gewoon overal een handje toe waar het nodig is.. Mijn speciale, individuele taak bestaat erin om de hele website van Rk te scannen op fouten..En aangezien ik talen studeer, is dit de ideale manier om te testen wat ik opgestoken heb de laatste jaren.. Ook zal ik de foto's en beschrijvingen van het team aanvullen, aangezien nog niet iedereen opgenomen is.. En ja hoor, ook ik zal staan pronken op deze pagina :-)

Zowat overal in het gebouw kan men de heli horen en zien landen.. Een moment dat vermoedelijk het bloed in mijn aderen elke keer wat sneller zal doen stromen.. En vandaag heb ik samen met Adam ook de gidsen geholpen met het uitladen van de ski's.. "Well Julie, you looked like a pro out there carrying 2 pairs of ski's".. de beste opmerking die ik vandaag gehoord heb :-)

Morgen is mijn dagje vrij, dus vermoedelijk zal ik te vinden zijn op de talrijke skipistes die Panorama Mountain Village te bieden heeft :-) Gezien het feit dat er de laatste 3 dagen ongeveer 25 centimeter sneeuw bijgevallen is, ben ik er van overtuigd dat het geweldig zal zijn! Ik kijk al uit naar mijn eerste keer in de heli!





2 opmerkingen:

  1. Ja, wij vinden ook allemaal dat je een mooi handschrift hebt ;) Wel niet eerlijk tegenover alle klanten van voor jouw tijd. Die hebben een certificaat met hanenpoten :p Veel plezier op de piste vandaag (morgen, straks,..) en wees voorzichtig, nu iets breken zou heel slecht getimed zijn!! Xxx

    BeantwoordenVerwijderen